Till Skidspår.se »

ICA - Att stötta längdskidåkningen är en win-win

Publicerad 03 april 2021


Att stötta längdskidåkningen är en win-win


Det tycker ICA-handlaren Ulf Schön som har samarbetat med föreningen Sollefteå Skidor under många år. Längdskidåkning är en folklig sport och fritidsaktivitet och en viktig del av mångas liv och fritid, framför allt i norra Sverige.


Därför har ICA och deras 1500 ICA-handlare varit engagerade i Längdsverige i mer än 50 år. Tillsammans samarbetar de med allt från Vasaloppet, där de har varit med sedan starten av Kortvasan, Engelbrektsloppet och Längdlandslaget, till lokala barn- och ungdomsföreningar som Åsarna IK, Råda IK och Sollefteå Skidor.



För Ulf Schön som driver ICA Kvantum Sollefteå är det en självklarhet att vara med och att stötta föreningslivet.

– Det är viktigt att vara engagerad! Många har det extra kämpigt just nu. Jag vill vara med och stötta och hjälpa föreningslivet så mycket som möjligt, säger Ulf Schön. Dessutom blir vårt samarbete ett bra sätt att synas, både föreningen och butiken. En win-win!

ICA Kvantum Sollefteå har sponsrat och samarbetat med Sollefteå Skidor, längdstjärnan Frida Karlssons moderklubb, i snart 15 år. Ulf Schön fick tidigt upp ögonen för föreningen och tillsammans anordnar de aktiviteter som bland annat gör det möjligt för fler barn och unga att prova på skidor.

– Sollefteå Skidor har en otroligt stark barn- och ungdomsverksamhet med stor gemenskap, sunda värderingar och en driven styrelse. Det är en viktig och bra grund, och just därför vill vi samarbeta med dem, säger ICA-handlaren Ulf Schön.

Kanske har det aldrig varit viktigare att värna om barn- och ungdomsidrotten. Men de ungas välmående och hälsa är alltid en aktuell fråga, oavsett säsong, geografisk plats och pandemier. Därför brinner ICA lite extra för barn- och ungdomsidrotten.

– Vi vill visa att vi bryr oss om barns och ungdomars hälsa,
året runt, i hela Sverige. Just därför är i stort sett alla ICA-handlare engagerade i föreningslivet på något vis – allt från fotboll och basket till ridning och skidåkning, säger Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang & samarbeten på ICA.

exec time: 0.0108 sec