VW_SkiTeam_840x100.jpg
Valadalen_20161223.gif
sparpengen.gif

Hallå där...Lars-Olof Pajala, spåransvarig vid Lindbäcksstadion

Publicerad 10 januari 2012


Intervju med Lars-Olof Pajala, banchef för Piteå Skidallians och spåransvarig för spåren vid Lindbäcksstadion i Piteå.

Hallå där, Lars-Olof, hur är läget uppe vid Lindbäcksstadion just nu, ni har gott om snö har jag förstått?
-Ja, det är gott om snö, vi har nog ca 70 cm för tillfället. Det skiljer lite från inne i Piteå, här kring Vallsberget har vi ofta lite torrare så läget är fint och vi har drygt 22 km spår, preparerat för både skate och klassiskt.

Vad härligt! Vi som bor lite längre söderut i landet har ju inte sådär jättemycket snö i år. Man får en känsla av att det kanske är mindre än vanligt även uppe hos er?
-Nja, det har kommit rejält med snö sista tiden och det är nog snarare lite mer snö än normalt skulle jag vilja säga men däremot skiljer det lite lokalt så vi har haft tur just härikring. Snön kom sent däremot.

Vad är din funktion?
-Jag är spåransvarig inom skidalliansen och koordinerar spårskötseln, fungerar också som banchef i samband med att vi har större tävlingar. Till hjälp har vi flera engagerade pensionärer, Erik Sundström pistar spåren dagligen, Ulf Granberg och Harry Bäcklund sköter om viktiga vaktmästarsysslor och annat här på Lindbäcksstadion. Sedan har vi arrendatorn för slalombacken som också har en del åtaganden, men i huvudsak så är det Skidalliansen som sköter spåren.


Lars-Olof Pajala på Vallsbergets topp, visar den natursköna miljön som Lindbäckstadion ligger vid. Foto: Sven-Erik Pajala

Vad är Piteå Skidallians för något?
-Det är nio föreningar som tillsammans bildar Piteå Skidallians, alliansen bildades 1973 i första hand som en arrangemangsallians och har också arrangerat SM-veckan 1978, 1999, 2010 samt SM-stafetterna 2011.

Tar ni ut spåravgifter?
Ja, på konstsnöspåret gör vi det, innan det finns natursnö och så kan man ändå åka på konstsnön och där tar vi ut spåravgift men det bygger på ärlighet så vi har inga kontrollfunktioner eller så alls. Men nu när det finns gott om natursnö så tar vi inte ut någon avgift.

Ni har varit engagerade i ett stort omskyltningsprojekt kring Lindbäcksstadion och det har tagit mycket tid, kan du berätta lite om det?
-Ja, vi försöker få till en ordentlig skyltning, vi har hållit på med anläggningen och modifierat den i flera år och i och med att vi jobbar ideellt så tar det lång tid när man sysslar med det här på fritiden så den här omskyltningshistorien har vi ju alltså egentligen planerat i ett par års tid, men nu håller vi äntligen på att färdigställa det hela. Vi avvaktade lite innan, vi har tidigare fått pengar av kommunen för en elbelyst rullskidbana och den är klar nu, den är på 2,8 km och vi hade hoppats att pengarna skulle räcka även för belysning för ett elljusspår på totalt 6 km. Så lite i väntan på vad som skulle hända så har det dröjt en del men nu har jag och min gode medhjälpare Ralf Dürholtz planerat klart.

Vi har påbörjat skyltningen och kommer inom kort att sätta upp stora orienteringstavlor med information och spårkarta osv. Ute i terrängen så kommer varje spårslinga visualiseras med en mindre plåt med färgmärkning och sträcka, den kombineras ihop med andra plåtar med aktuella spårslingor för varje plats i terrängen, plåt med färdriktningspilar läggs också till och det hela ser ut som en stor skylt, men den består alltså av mindre enheter. Fördelen med det skyltningssystem vi gör nu är att det ska vara lätt att ändra om man vill göra det i framtiden.

För den som inte känner till Lindbäcksstadion, varför ska man åka just till er för att åka skidor?
-För det första har vi en helt ny pistmaskin och engagerade förare som gör det möjligt att få fantastiskt fina spår! Vi har haft fina spår tidigare också och lägger mycket energi på att det ska vara så. Jag vill nog påstå att vi har bland de finaste spåren i Norrbotten, kanske i hela landet. Vi har ofta fått mycket bra kritik för våra spår här inte minst i samband med de många tävlingar som har körts här. Och det är roligt när man har tillgång till duktiga ideella krafter som vill jobba med detta. Och så är det en otroligt fin och vacker natur härikring.


Lars-Olof Pajala (till höger) och Erik Sundström, klubbens eminente pistmaskinförare som på sin fritid (pensionär) preparerar spårsystemet till ett fantastiskt skick. I bakrunden har syns flaggskeppet, en Kässbohrer Pisten Bully 100, som Piteå kommun införskaffade i höstas. Foto: Sven-Erik Pajala

Blir det några tävlingar framöver som man kan se fram emot?
-Nja, vi har sagt i år att vi vill jobba med att färdigställa anläggningen så vi ligger lite lågt. Vi har fått förfrågningar om att ta över tävlingar från områden med mindre snö men vi har valt att tacka nej för att få tid att göra klart det som påbörjats. Med tanke på att allt arbete sköts ideellt så har vi valt att lägga den energin nu på att få allting klart, så inga större tävlingar i år. Men planer finns för framtiden och vi har även pratat om världscup, förutsättningarna finns här absolut.


Text: John Wendler, Skidspår.se





bannerbagheera.gif Kungsledenrannet.gif IdrefjallSnosakra-140x180-ny161202.jpg VisitDalarna.png annons-multimailer-skidspar.gif